Wat is kunst?

– Herhaaldelijk terugkerende vraag voor een leek: wat is kunst? Oftewel, wanneer mag je een werkstuk  kunst noemen?

Soms lijkt een beeld/schilderij/sculptuur alleen maar vindingrijk, dan noem je het kundig of fantasievol,  inventief, op zijn gunstigst creatief.

Er waren vroeger ook veel vakantiefoto’s van zonsondergangen op zee, dan stond er iemand in silhouet voor de lens; bedoeld als een artistieke opname.

Op jaarmarkten en  braderies zag ik schilderijen van bloemen en andere stillevens, kundig gemaakt maar de schilder(-essen) maakten er hele series van (verkoopprijs honderd euro minstens). Is dat ook kunst?  Mij lijkt het meer een gelikt handigheidje dat ze goed in de vingers hebben.

Ik kom er niet uit en vrees dat me het inzicht blijvend zal ontbreken

Onderstaand fotootje is een verzinsel van eigen hand, bedoeld als grap.  Ik noem het een klapiris  en er is niets kunstigs aan.

klapiris

10 gedachtes over “Wat is kunst?

  1. Vorig weekend deed ik een stukje van de Open Atelier Route.
    Ik schrijf er binnenkort nog een stukje over.

    Mijn vriendin klaagde over de vieze ramen en de gesloten ateliers.
    Zij zou hier een beter commerciele route van maken.
    De vernietigende kritieken over de kunst van haar zal ik je onthouden.

    Ik zeg de ene keer dat vind ik mooi en de andere keer dat ik de schoonheid niet kan zien.
    Maar ik ben dan ook geen kunstkenner ……

    Ik denk dat je bij een tuincentrum lang moet zoeken naar jouw klapiris.
    Maar ik ga er wel naar vragen.
    Misschien heb je wel goud in je handen …..

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Ja wat is kunst? Ik denk dat wat kunst is door de kunstenaars als kunst wordt bestempeld. Enerzijds omdat zij de enigen zijn met ‘verstand’ (….) van kunst, anderzijds omdat zij hun kunst/troep beter kunnen verkopen door het het echtheidscertificaat van Kunst aan te hangen. Voor de snob.
    Ikzelf hou me er niet mee bezig. Ik moet er vaak om lachen, en niet omdat het grappig is. We worden, althans dat proberen ze, enorm in het ootje genomen door die kunstenmakers.
    Wat ik mooi vind is meestal niet door mensenhanden gemaakt, mensenhanden kunnen niet tippen aan wat de natuur ons zo gratis en voor niets voorzet.
    De bedragen die in de ‘kunstwereld’ omgaan hebben te maken met dat wereldje, het tegen elkaar opbieden, investeren etc. en niets met het kunstwerk zelf. Maar dat weet iedereen. Dus kunst is flauwekul.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb wel veel boeken gelezen die prachtig geschreven zijn, waar ik helemaal in werd gezogen. Idem films. Schilderijen, beeldhouwwerken waar ik met bewondering en verwondering naar stond te kijken. Dus niet alle kunst is flauwekul. Veel wel.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

