Griekenland-Eurozone



Bovenstaand citaat komt uit de mond van een Griekse ondernemer in Nederland. Ik vond het in een column, weet niet meer van welke krant.

Nu vraag ik me af,
-is hij de typische emigrant die stil blijft staan terwijl de situatie in zijn land moderniseert?

-roept hij maar wat, zoals zovelen doen (in alle landen)?
-bedoelt hij iets wat ik niet begrijp?

-is het waar dat er in Griekenland nog steeds dit cultuurtje heerst?

De lichaamstaal op tv van Alexis Tsipras  lijkt het laatste weer te geven; bovendien  maakt hij een indruk van ‘na ons de zondvloed’. Bravoure?  Misschien. Onwillekeurig komt Poetin in je gedachten maar dat is waarschijnlijk mijn eigen wantrouwige geest.
Ik kom er niet uit.
Even  dacht ik nog aan mevrouw Lagarde, een kordate dame die niet met zich laat sollen. Heeft zij niets in de  melk te brokkelen of heb ik niet goed opgelet?.

25 gedachtes over “Griekenland-Eurozone

  1. Is dit de bron?
    http://taxiprijzenutrecht.nl/attachments/File/Tour%20de%20France/Griekse%20bank%20houdt%20ook%20in%20Utrecht%20de%20gemoederen%20bezig.%20%20AD%2030-6-2015.pdf

    Het is duidelijk ondernemerspraat. Hier haalt de belastingdienst veel geld op en zijn de wegen in een goede staat. In Griekenland lukt dat belasting-innen een stuk minder en zijn bijvoorbeeld de wegen daardoor slechter. IN GR kan je echter wel sneller iets onderhands regelen en hier lukt dat alleen bij types als Jos Van Rey, maar die woont dan ook al iets zuidelijker.

    Liked by 2 people

  2. Beledig Limburg niet ;). Dat doet me denken aan het vooroordeel dat we als kind vaak hoorden: Brabant en Limburg werd het donkere zuiden genoemd.

    De column stond in de Trouw of De Gelderlander en ging over de gebelgde uitbater van een eettent. Hij moest een verkeerd geplaatste zitbank binnenhalen ivm verwachte feestdrukte. De associatie lag voor de hand.

    Liked by 1 persoon

  3. Ieder vogeltje zingt zoals het is gebekt.
    Veel migranten zien hun moederland nog steeds het ideale land, waarom ze ooit de stap hebben genomen blijft dan een raadsel. Hans

    Like

  4. Ik vind het allemaal erg moeilijk…. ik begrijp de Grieken wel, maar er kan ook niet steeds geld ingepompt worden…. veel mensen hebben het daar moeilijk, erg moeilijk, maar ook in andere landen zijn mensen die het zeker niet makkelijk hebben en moet daar dan nog meer geld vandaan gehaald worden om de Grieken te ondersteunen?
    Griekenland is nog steeds een anagram van ‘er kan geld in”
    Tsipras maakt op mij geen goede indruk!

    Like

    • Nou, ik denk er hard over ondanks de commentaren van een paar Amerikaanse deskundige. Griekenland heeft subsidie gehad, leningen, hierover afspraken gemaakt maar geweigerd die na te komen. Wanneer de Griekse regering tijdig begonnen was met afbetalen zouden ze er nu misschien beter voor staan; alleen al de betrouwbaarheid zou garant hebben gestaan voor evt. nieuwe leningen.

      Like

      • Er is nu wel een heel andere regering verkozen.

        De rampspoed van de wanbetalende vorige regeringen en de nog steeds aanwezige belastingontduikers is onmogelijk op de huidige Griekse regering af te wentelen.

        Deze regering heeft naar kunnen schulden afbetaald en de rijke belastingontduikers aangepakt.

        Bezorgde groet,

        Like

  5. Mee eens dat ze nou niet bepaald hun best gedaan hebben om iets terug te betalen en het lijkt ze niks te kunnen schelen ook… dat vind ik een probleem!!!
    Er zijn Grieken die het met deze gang van zaken niet eens zijn, maar die kunnen er weinig aan doen. En de “gewone man” zal wel weer de klos zijn. Daardoor is het zo moeilijk…. als ik denk aan de mensen die het moeilijk hebben….. maar dan moeten er wel duidelijke afspraken gemaakt worden en die moeten worden nagekomen! Als ik dan Tsipras zie …. dan mag er geen cent meer naartoe!

    Like

  6. Maar ik begrijp Ans heel goed. Tsipras heeft gegokt (het volk ter wille zijn ….) en is pas op het laatste moment bijgedraaid. Ik hoeverre emoties meespeelden weet ik niet, misschien keek hij toch op zijn neus toen de Belg het offensief opende. Zijn lachen verging gaandeweg.
    Nu weet ik heus wel dat Europa zich niet zo druk hoeft te maken over de bedragen op zich, niemand van ons lijdt honger door Griekenlands schulden en ’n beetje coulantie is op zijn plaats.
    Toch erger ik me; Portugal, Italie, Spanje, Ierland, wij allemaal hebben moeite gedaan om de boekhouding op orde te krijgen. Alle bevolkingen voelden de bezuinigingen. En nu dit.

    Je kunt twisten over de waarde van de EG en over de euro en daarvoor allerlei argumenten aanvoeren, maar de landen die meedoen dienen de voordelen èn de nadelen te accepteren. Dus ook de schulden voldoen.
    En: welk volk wil nu bekend staan als een onbetrouwbare partner die alleen maar leent en niets afbetaalt? Het Griekse volk niet, lijkt me.

    Like

    • De staatsschuld Griekenland Zijn niet te vergelijken met de staatsschuld van de Verenigde Staten van Amerika.

      In het niet nakomen van Europese afspraken over de staatsboekhouding van Griekenland is niet te vergelijken met de wanorde bij Frankrijk.

      Met de grootste mond is het makkelijk om de kleintjes af te bekken.

      Dat hiermee de trots van de Grieken tot in de tenen gekrenkt wordt wordt in mijn ogen te makkelijk vergeten en weggewuifd.

      Zomerse groet,

      Like

      • Griekenland vergelijken met de VS, ik zou niet durven want dat kan niet.
        Zelfs met Frankrijk niet.
        Met de opvatting groten-kleintjes heb je een punt, ogenschijnlijk.
        Belgie, Nederland…..

        Like

        • Inderdaad de schulden van de Verenigde Staten van Amerika zijn gigantisch en worden alleen maar groter.
          Het overtreden van de Europese afspraken door Frankrijk zijn ook vele malen groter en desastreuser dan de problemen in Griekenland!

          Hoor je daar iemand over praten?
          Natuurlijk niet want die problemen zijn echt niet op te lossen.

          En de Griekse problemen zijn binnen en buiten de EU weer wel op te lossen!

          Struisvogelpolitiek is nog makkelijker door naar een ander te wijzen.
          Met een beschuldigende wijsvinger naar een ander wijzen maakt dat er 3 vingers naar jezelf wijzen.
          Alleen dat vergeten de Duitse en Franse regeringsleiders.

          Vriendelijke groet,

          Like

  7. Rob, je pleit voor je eigen mening hè. Goed van je.
    Misschien heb je gelijk, dat zou verklaren waarom Hollande niet met Merkel meegaat. Dat Frankrijks schulden verzwegen werden is niet helemaal waar.
    We wachten af wat er gebeurt. In een grexit geloof ik vooralsnog niet.

    Like

    • Frankrijk verzwijgt geen schulden.
      Maar Frankrijk houdt zich niet aan de Europese afspraken m.b.t. de overheidsfinancien.

      Juist daarop wordt de Griekse regering aangevallen.

      Ik heb geen mening over een Grexit ja dan nee.
      Wel vind ik dat het spelletje volgens de afgesproken spelregels gespeeld moet worden.

      En daar ontbreekt het nu juist aan.

      Wie aardig, leuk of vriendje is mag geen enkele rol spelen.
      En juist dat overheerst nu in elke discussie rondom Griekenland.
      Vreemd genoeg zijn in de financiele wereld alleen boekhoudkundige regels van belang.

      Vriendelijke groet,

      Like

  8. Misschien is het idd een kwestie van het kleintje dat een makkelijk-te-pakken slachtoffer is.
    De geloofwaardigheid van de EU staat op het spel en Griekenland is nu eenmaal niet groot genoeg om een hoofdrol te spelen, netzomin als Nederland. Jammer, want het land ligt gunstig als buffer tussen Europa en de rest van de wereld 😉
    We hebben het maar te accepteren, het is nutteloos om voor Calimero te spelen om onder de verplichtingen uit te komen.
    Hier wil ik het bij laten Rob.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

