Voos


Hoe het anderen verging weet ik niet, ik had moeite met dit drukkende en zweterige weer.

Bij het opstaan voelde ik het direct:  het onderlaken bleef aan me plakken. En toen ik het losgetrokken had zaten de voeten vast aan de mat, echt waar, ik moest kracht zetten om ze omhoog te krijgen.

Typisch voos weer, zoals hier en daar in Oost-Brabant gezegd wordt.  Geen voosweer, da’s heel wat anders.

De temperatuur was niet bijzonder hoog, toch was je na een klusje compleet doorwaterd.
Dit vind ik een typische hoogzomerhitte. Je kunt veel beter een juni-hittegolf hebben, dan is het alleen maar heet. In juli-augustus drijf je de dagen door.
Daar staat tegenover dat de avonden geweldig zijn, zelfs nu het druppelt (storm komt morgen pas) (hoop ik) is het zacht en stil, buurtgeluiden komen vriendelijk  over want de helft van de straat  is op vakantie.
En dan raak je al gauw verzoend met die vozigheid.  (Neehee, niet dié..).
Bovendien gaat het morgen nog meer regenen.
Dan worden we ook nat.
23 gedachtes over “Voos

  1. Het is hier ook nogal benauwd warm, maar het was laatst erger. Over dat ‘voos’ weer: mijn vader, een door en door Brabander, maar uit het westen -kennelijk een groot verschil- gebruikte het woord ‘voos’ alleen als zijn radijzen zacht waren, dan mopperde hij: “Bah, ze zijn voos, ja heel voos” Over dat warme weer zei hij: “Vroeger zei men, dat het zo werrum was dat de mussen gaopten…” Normaal praatte hij correct Nederlands, maar hij genoot van die oude Brabantse uitdrukkingen, gezegdes en verhalen.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zou het klam noemen. Voos ken ik ook alleen als gerimpeld fruit.

    Hier in huis is het overigens prima te harden. Boven de 22 graden komt het bijna nooit en dus ook niet in de afgelopen dagen. Als het buiten warmer is, dan blijven de deuren dicht en mag de isolatie z’n werk doen. Als het ’s avonds buiten onder de 22 is gaan alle deuren een uurtje open om de lucht te verversen.

    Like

    • Deuren dicht houden is misschien verstandiger maar het geeft me een opgesloten gevoel. Ik zet deur en raam tegen elkaar open en hang er vliegenslierten op, geeft een illusie van wind.

      Like

      • Met overdag de deur open en zeker met een ventilator haal je de warme lucht van buiten naar binnen en dat is niet handig. De wind geeft je het gevoel dat de buitenlucht kouder is, maar dat is dus zeker niet zo en je organiseert zo je eigen ellende.

        Like

        • Ventilators heb ik wel maar gebruik ik nooit, alleen de slierten ritselen wat. Natuurlijk begrijp ik de illusie maar het is goed genoeg.
          Ellendig voelde ik me pas bij teveel inspanning. Op dergelijke dagen kun je eigenlijk maar één ding doen: de fiets pakken en naar de Maas rijden. Op een van de strandjes zitten, vlak bij het water, af en toe een tukje. 😉

          Like

  3. ik heb de hele week de airco (ik heb het rijk alleen in de vakantieperiode) op het werk nog op 17 en ik vind het heerlijk. Buiten vind ik het plakkerig (uitdrukking van collega en we weten allemaal precies wat ze er mee bedoelt). Het is vast hetzelfde als voos.

    Like

  4. Als kind vond ik the Bee Gees heel voos. In de betekenis van voos in al zijn vormen, zijnde 1) Bedorven 2) Beurs 3) Flauw 4) Gevuld maar slap 5) Heel wat lijkend maar zonder innerlijke kracht 6) Krachteloos 7) Leeg 8) Ledig 9) Moreel bedorven 10) Moreel slecht 11) Niet in orde 12) Ontdaan van sappen 13) Ongezond 14) Rot 15) Sponsachtig 16) Saploos 17) Slap 18) Schijnvol (crypt.) 19) Taai en saploos 20) Taai 21) Vlok 22) Vies 23)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

